YournameCom © 2007 • Privacy Policy • Terms of Use

EnergiSMART Förening

Hur blir vi en EnergiSMART Förening?

q

För att vara med i detta projekt så skall man börja gå igenom nedanstående sju steg, när man har gjort det så skall man redovisa resultatet av sin energikartläggning, sin åtgärd och resultatet av åtgärden. När Föreningen gjort detta så kommer ni att få en egen sida här och också fri tillgång till att använda er av denna logga i er marknadsföring och då kan ni kalla er förening för en energiSMART förening.

Här kommer de sju stegen:

1.Identifiera   = Energikartläggningen
2.Summera   = Analys av kartläggningen
3.Prioritera   = Vad ger mest effekt
4.Effektivisera  = Göra en åtgärd
5.Kontrollera   = Vad blev resultatet av åtgärden
6.Organisera   = Tittar framåt/ vision / mål
7.Informera   = Informerar vad man gjort!

Vill ni se och jämföra hur andra föreningar har blivit Energismarta så kan ni gå in på föreningslänkarna uppe till höger så kan ni få se EnergiSMARTA föreningars arbete.

Tips: För ventilation gäller samma tips som för belysning. Genom närvarostyrning kopplat till en fuktsensor används ventilationen bara när den behövs.

Tips: Det bästa spartipset gällande varmvatten är att ta bort de högt placerade duschmunstyckena och ersätta med ett duschhandtag. Varmvattenförbrukningen brukar då sjunka med minst 40 %!

Tips: Genom att bara byta en 75W glödlampa till en motsvarande 15W lågenergilampa i ett rum som används ofta sparar du ca: 150kr per år vilket är kostnaden för en träningsfotboll.